Nápověda

Co je elektronická evidence tržeb

Od 1.3.2017 mají podle zákona č. 112/2016 Sb. o EET podnikatelé ve velko- a maloobchodu za povinnost elektronicky evidovat každou přijatou tržbu v hotovosti, platební kartou („plátce prostřednictvím příjemce“) nebo jinými způsoby (vouchery, elektronické peněženky apod.).

Pokud přijímáte platby pouze převodem na bankovní účet, evidovat nemusíte. Pokud přijímáte platby pouze prostřednictvím PayPal účtu od registrovaných uživatelů, evidovat pravděpodobně nemusíte. Pokud vám PayPal nabízí platby kartou i od neregistrovaných uživatelů, evidovat je již musíte. Pokud přijímáte platby také v hotovosti nebo platební kartou při převzetí zboží, budete navíc potřebovat některou EET pokladnu.

Zároveň se evidence od  1.3.2017 týká jen obchodníků, kteří (pře)prodávají zboží, které sami nevytvořili. Pokud vlastní zboží nebo služby tvoříte, evidence se vás týká až v roce 2018 (od března nebo června podle oboru činnosti).

Detailní informace kdo a odkdy přesně musí své tržby evidovat naleznete na portále etrzby.cz. Jednoduchý popis EET naleznete také na portále jakpodnikat.cz.

Jak získat EET certifikát

Než začnete evidovat, je potřeba se zaregistrovat na stránkách Finanční správy. Tam získáte přihlašovací údaje (můžete i osobně na Finančním úřadě), se kterými můžete spravovat své provozovny, pokladny a certifikáty. Po získání certifikátu si můžete objednat službu EET brána a vyčkat na její aktivaci.

Od chvíle, kdy začnete evidovat, musíte svou provozovnu i webové stránky (pokud to lze) označit textem v českém jazyce

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Za nesprávné označení provozovny již teď uděluje finanční správa tučné pokuty 🙁

Jak nastavit PayPal

Přihlaste se do svého PayPal účtu. Pokud prodáváte zboží nebo služby, měli byste mít účet Business nebo Premium. Notifikace o platbách lze nastavit pouze k těmto účtům.

Vpravo nahoře klikněte na Settings a zvolte Profile and Seettings.  Vlevo v menu zvolte My selling tools a v seznamu vyberte Instant payment notifications - update.


Klikněte na tlačítko Edit settings a do pole pro adresu zadejte adresu, kterou od nás získáte po aktivaci služby EET brána. Tato adresa je unikátní pouze pro vás a nikomu - mimo PayPal stránku - ji nesdělujte. Pod adresou zvolte Receive IPN messages (Enabled) a klikněte na tlačítko Save.

Při příští platbě na PayPal účet přijde na EET bránu notifikace o jejím provedení a informace o platbě bude automaticky přeposlána na server finanční správy. Na e-mail zákazníka a vaši adresu dorazí také účtenka a její kopie.

 

Statistiky vydaných účtenek

O každé provedené platbě se na serveru uloží informace potřebné pro vystavení EET účtenky, tj. datum-čas platby, e-mail zákazníka, částka, měna, datum-čas evidence, BKP, FIK, PKP. Na e-mail zákazníka může být účtenka zaslána automaticky.

Na Váš e-mail může být zaslána účtenka po každé platbě nebo budeme pravidelně odesílat jejich souhrn (denně, týdně, měsíčně). Pokud zákazníkovi neodešla účtenka automaticky (účtenka nejspíše zákazníka mimo ČR vůbec nezajímá), je podle zákona o EET vaší povinností poslat mu účtenku písemně. Informace o evidované platbě tak přidejte na vytištěnou účtenku a zašlete zákazníkovi společně se zbožím. Pokud dostává zákazník zboží (jen) elektronicky, nezbývá, než mu posílat účtenku e-mailem automaticky.

Po nastavení služby a provedení několika plateb doporučujeme zkontrolovat stav evidovaných plateb na portále Finanční správy. Pokud čísla nesedí, co nejdříve se nám ozvěte, abychom mohli najít příčinu. (Statistiky na portále finanční správy ale mají i několik dnů zpoždění, tj. pokud platby nevidíte hned, ještě počkejte).

Nevím si rady aneb další zdroje informací k EET

Pokud vám ani informace na téhle stránce nepomohly, zkuste následující zdroje: